Kyrkoval 17 september

Du som har fyllt 16 år och är medlem i Svenska kyrkan får rösta. Glöm inte att gå och rösta och påminn familj, släkt, vänner och bekanta att också gå och rösta!

Den 17 september går Socialdemokraterna till val i Svenska kyrkan. Vi socialdemokrater värnar om en öppen folkkyrka präglad av alla människors lika värde. Kyrkovalet har historiskt sett ett lågt valdeltagande. Det är en utmaning men även en möjlighet att fylla de beslutande församlingarna med många socialdemokrater. Det är viktigt att komma ihåg att det är det Socialdemokratiska arbetarpartiet som går till val och alla som är medlemmar i Svenska kyrkan bör gå till valurnan.

Läs mer om vår politik på Socialdemokraterna i Svenska kyrkans hemsida

Det är viktigt att rösta i kyrkovalet för stöd till människovärdet och öppenheten. Att vår kyrka blir en öppen plats för alla. Det finns krafter som vill förändra Svenska kyrkan i grunden.
Motståndet mot kvinnliga präster måste upphöra och kyrkans roll i välfärdsarbetet ska utvecklas.

Kyrkan ska finnas till för alla i församlingen och erbjuda ett rikt gudstjänstliv. Vi måste verka för att fler ungdomar blir engagerade och lägga kraft på bra diakonarbete och musikarbete. Kyrkan är en stor arbetsgivare och ska sträva efter att bli en av Sveriges bästa arbetsgivare och kräva schyssta villkor. För att skapa en öppen och demokratisk folkkyrka för alla måste man vara ett föredöme även på arbetsmarknaden, då är det viktigt aty utbilda för en bättre arbetsmiljö.

Gun-Britt Delsvik Svensson, Kyrkorådets ordförande i Lerums församling och kandidat till församlingen, stiftet och kyrkomötet.