God Jul och Gott Nytt År

Det finns en julsång där både texten och musiken fastnat i mina tankar. Det är Tänd ett ljus, skriven av Strömstedt/Lindbom.

”Tänd ett ljus för allt du tror på, för den här planeten vi bor på. Tänd ett ljus för världens barn.”

Du och jag tänder ljus för ett samhälle där alla människor värderas lika, för ett jämlikt samhälle och för ett samhälle där solidaritet är ledordet istället för egoism. Våra ljus och den kraft ljusen ger behövs mer än på länge för att övertyga andra människor att ett samhälle med nationalism och mindre demokrati är fel väg att gå.

Du och jag tänder ljus för att vi alla skall förstå och förändra vår livsstil som idag bl. a. leder till förgiftningar av vårt vatten och kraftiga temperaturförändringar på vår planet. Ingen vit jul mer på det norra halvklotet.

Låt oss tända ett ljus för att nästa års klimatmöte ger ett hopp för världens barn, för dina barnbarns barn.

”Tänd ett ljus och låt det brinna, låt hoppet aldrig försvinna, det är mörkt nu, men det blir ljusare igen.”

Låt oss tända hoppets ljus så vi orkar fortsätt det politiska arbetet för demokrati, för ett jämlikt samhälle, för ett ekologiskt och socialt hållbart samhälle. Du och jag behövs men vi måste bli fler som tänder ljus och påverkas av dem. Min stora nyårsönskan är att vi lyckas övertyga fler att ett medlemskap blir ett ljus till för det vi tror på och att fler av oss medlemmar vill bli aktiva i det politiska arbetet.

En God Jul och ett Gott Nytt År

Olle Adolfsson